Jak wzmocnić odporność dziecka?

Drobnoustroje chorobotwórcze to coś, z czym każdy człowiek spotyka się na co dzień. Warto jednak pamiętać, że w przypadku dzieci, które mają niewyuczony jeszcze układ odpornościowy, kontakt z wirusami i bakteriami częściej kończy się infekcją. Dlatego też należy wzmacniać odporność maluchów - w jaki sposób można to zrobić?

Układ immunologiczny dziecka

Tak jak wspomniano wyżej, układ immunologiczny u dzieci nie jest jeszcze w pełni wykształcony. Oznacza to większą podatność na infekcje. Do dwunastego roku życia organizm ludzki uczy się właściwej ochrony przed różnymi drobnoustrojami. Wzmacniając układ odpornościowy dziecka można uchronić je przed poważniejszymi chorobami. Najlepiej robić to w sposób naturalny.

Fizjologiczne spadki odporności

Zaraz po urodzeniu dziecko nie jest jeszcze tak podatne na infekcje dzięki przeciwciałom przekazanym przez matkę. Dopiero po upływie trzech miesięcy następuje fizjologiczny spadek odporności. Aby zapobiec infekcjom w tym okresie najlepiej jest zdecydować się na karmienie piersią, przynajmniej do szóstego miesiąca życia dziecka. Mleko matki zawiera immuoglobuliny IgA. Dzięki nim układ odpornościowy dziecka funkcjonuje lepiej.

Dzieci są podatne na infekcje również w okresie przedszkolnym, dlatego w tym okresie warto naturalnie wzmacniać jego odporność.

Co wpływa na odporność przedszkolaka?

1. Właściwa dieta

Właściwie skomponowane menu to podstawa w czasie, gdy organizm dziecka nadal potrzebuje wielu składników do budowy komórek. Złe odżywianie w okresie dziecięcym wpływa niekorzystnie na całe ciało, nie tylko na układ odpornościowy. Podstawą diety powinny być warzywa, owoce oraz ryby, które zawierają witaminy i kwasy omega. W przypadku występowania niedoborów oprócz urozmaiconego jadłospisu warto sięgnąć po naturalne suplementy diety. W razie infekcji sprawdzą się także czosnek, naturalny miód oraz maliny.

2. Odpowiednie ubranie

Dziecko nie może być przegrzewane. Temperaturę ciała najlepiej jest sprawdzać dotykając karku. Obecnie coraz częściej zaleca się hartowanie dzieci, zwłaszcza zimą, gdy częściej dochodzi do infekcji. Nie należy jednak doprowadzać do wychłodzenia organizmu, dlatego w okresie jesienno-zimowym warto pamiętać o prawidłowym ubieraniu dziecka. Zwykle zaleca się zakładanie kilku warstw odzieży.

Zwiększenie odporności dziecka

3. Czas spędzony na świeżym powietrzu

Świeże powietrze pozwala na lepsze zwalczanie infekcji. Zapobiega również przemęczeniu, które zazwyczaj doprowadza do spadku odporności. Dlatego też codzienne spacery połączone z większą aktywnością fizyczną to podstawa dbania o układ immunologiczny dziecka. Ruch pomaga również w zachowaniu dobrego nastroju, co także wspomaga odporność.

4. Wietrzenie pomieszczeń

Świeże powietrze działa dobroczynnie również w pomieszczeniach. Warto jednak pamiętać, że oprócz codziennego wietrzenia należy zadbać również o odpowiednią wilgotność powietrza, zwłaszcza zimą. Najlepiej w takim przypadku sprawdzają się nawilżacze powietrza. Jeśli ich nie ma, wystarczy powiesić mokrą tkaninę na kaloryferze, by powietrze przesyciło się wilgocią.

5. Zdrowy sen

Sen to ważny czas dla poprawy odporności organizmu. Dlatego też jego niedobór może być przyczyną infekcji. Warto przy tym pamiętać, że dzieci potrzebują więcej snu niż osoby dorosłe. Trzylatek powinien spać nawet do piętnastu godzin, wliczając w to drzemkę w ciągu dnia. Sześciolatkowi wystarczy od dziesięciu do dwunastu godzin snu. By dziecko miało spokojny sen należy pamiętać, by temperatura w jego sypialni nie była zbyt wysoka.